Sider

søndag 14. april 2013

Silketrykk på t-shirt

silketrykk by Kariborg
silketrykk, a photo by Kariborg on Flickr.


Som en del av studiet Grafikk og digital foto skulle vil bruke silketrykk som metode. Vi testet ut Remazolfarger som vi blandet selv og overførte det til tekstil. Min oppgave valgte jeg at skulle være å overføre logo og mønster til en t-shirt. Her møtte jeg på flere utfordringer underveis
Silketrykk er en spennende metode. Kjente kunstnere som Andy Warhol og Per Kleiva har brukt silketrykk som metode for å formidle sine budskap.


Jeg så på muligheten for å overføre en logo til t-shirt. I samme periode som vi fikk oppgaven på høyskolen fikk jeg også en logooppgave fra GM Grøntanlegg om å lage logo til deres nyoppstartede bedrift. Logoen har jeg tegnet i illustrator.

Her er noen prosessbilder fra logoutviklingen
 

Dette ble den ferdige logoen. Logoen ønsket jeg å overføre til en t-shirt. Jeg tok derfor å separerte den sorte og den de grønne fargene.

Jeg gjorde de to seperate fargene om til sort farge (den grønne ble sort og den sorte forble sort) slik at de skulle være rene sterke farger når jeg gjorde de om til sort/hvit. 



Bildet viser den separerte logoen samt mønsteroppbyggingen som også ble gjort i illustrator.


Her er mønsterert overført til en treramme trukket med nylonduk. Rammen ble behandlet med fotoemusjon og tørket i et mørkt rom/skap før mønsteret ble overført til rammen. For å overføre mønsteret kopiere jeg over logoen og mønsteret til overheadpapir. Motivet ble belyst ovenfra det er derfor viktig å passe på at man speilvender motivet slik at teksten ikke blir speilvendt på det ferdige trykket. Ramma ble skyllet og vasket med en myk svamp for å få vekk emusjonen som ikke hadde festet seg. Emusjonen fester seg ikke i de lystette feltene (der motivet er).


Etter at rammen hadde tørket ble den kledd med gaffatape. Et annet alternativ er å lakkere rammen. Dette gjøres for at den skal kunne tåle vann slik at den kan bli brukt flere ganger. Gaffatapen trakk jeg helt inn til feltet jeg hadde emusjon slik at jeg skulle være sikker på å ikke få tekstilfarge utenfor de feltene jeg hadde tenkt.



Jeg testet ut motivet på bomullslerret. Det er litt vanskelig å få fargen til å trenge igjennom siden jeg har så små streker. Det var også litt jobb med å vaske ren ramma for emusjon. For å få trykket godt overført var det nødvendig å bruke rakel både på kryss og tvers flere ganger for at fargen skulle trekke godt igjennom. Jeg trykket først med den sorte fargen - spaden og deretter brukte jeg grønn farge for å trykke blandene og navnet. Det fungere gangske greit, men det krevde at man var nøye med å vaske ramma mellom hver bruk hvis ikke grodde den igjen. Det var også viktig å vakse den mellom bruken av sort og grønt for at man skulle være helt sikker på at det ikke ble overført restfarge. Etterhvert som man testet ut ble duken mer og mer farget og det begynte å bli vanskelig å kunne se igjennom for å treffe riktig.


Før jeg tok til mot å trykke på de nyinnkjøpte t-shortene brukte jeg papirutskrifter av logoen for å bestemme meg for plassering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar